Sommarpyssel.

Idag tänkte jag visa lite annat pyssel som jag roar mig med när tid finnes. Nämligen att gjuta med betong! Det är väldigt roligt, och lätt beroende framkallande… Det är helt klart enklast att gjuta på sommaren, och här är några av de saker jag gjutit i sommar.

Jag har gjutit krukor till mina uppsatammade ”Louise Bougnet” rosor. Jag hade för avsikt att köpa krukor till dessa, men de enda jag ville ha var väldigt dyra. Inte så kul när man behöver minst 3 stycken… Men skam den som ger sig! Jag gjöt mina egna, med rejäla dräneringshål i botten.

Jag gillar när resultatet inte är helt perfekt. Lite luftbubblor och variationer, gör att man ser att det är hemgjort!

Min gulliga vän Katarina har lånat ut några former till mig i sommar, så jag har gjutit diverse små vänner att ställa ut trädgården! Här en liten igelkott på plats bredvid en Funkia.

Mellan Lungörten och Vintergrönan ligger en kerub och sover.

Vid utloppet till dammen hittar vi en groda.

Ett par änglavingar som dekoration vid min lilla bänk. 

En liten fågel på bordet. Dessa har jag gjort många av, både i betong och stengips. Jättesöta både inne och ute. 

Vid liljor och dahlior står en madonna på vakt.

Och här ett mindre ”evighetsprojekt”… Jag håller på att gjuta trampstenar som ska ligga mellan huset och uteplatsen. Har gjort ca 1/4 av de jag behöver… Jag är väl förhoppningsvis klar vid den här tiden nästa år??? 

Ja det var några av mina små ”gjutprojekt”. Just nu ligger det ett grytunderlägg, ett lövklot, några hjärtan och en blomkruka på tork. Det är alltid lika kul att ta ut ur formarna och se vad det blev av det hela!

Tack för titten! ♥

Om Annica

Arbetande, pysslande, livsnjutande, matälskande djurmänniska med passion för kreativt skapande och musik. Visa alla inlägg av Annica

10 responses to “Sommarpyssel.

  • Mummylade

    ååååååh, snälla berätta hur du gör trampstenarna!

  • Britt-Inger

    Så läckra ting och det är ju så snyggt i trädgården med varition av material. En fundering, var någonstans har din kompis hittat formarna till Madonnan och dom övriga modellerna?? Har letat ute på nätet men har inte lyckats. Dom mindre silikon formararna med hjärtan och dyl. finns i mängder, men inte dom du visat här……
    Ha det gott så länge i sommarvärmen.
    Kram, Britt-Inger

  • Lotta

    Vilka roliga och fina saker du gjort!
    Kul ide att göra stora blad som trampstenar.
    Kram Lotta

  • Fina fröken söt

    Hej! Vilka fin saker du gjort!! Änglavingarna är mina favoriter 🙂

  • Annica

    Hej Britt-Inger! 🙂

    Madonnan och några andra är mina egna, och jag hittar dem lite ”varstans”! Tradera och E-bay är bra ställen. I USA finns även shoppar som bara säljer gjutformar. Hur mycket fint som helst finns det… Min ”gjutkompis” hittar sina former på ungerfär samma ställen. I Sverige finns ett bra ställe åxå. Former.nu. Jag har en del formar därifrån också. 🙂

  • Annica

    Inge svårt alls Mummylade! Lägg ett rabarberblad ”upp och ner” på ett platt, stabilt underlag. Jag armerar med rejälare nät, som jag lägger mitt i betongen. Klappar in ett ca 5 cm tjockt lager, så att de håller att gå på. Lägg plast över, och låt brinna i minst 2 dygn. Sedan blåser jag av rabarberbladet med högtryckstvätten! 🙂

  • Elisabeth

    Så fint det blev med gjutningen. Jag är själv mycket förtjust i att dekorera i trädgården. Det du har gjort blev hur bra som helst. Tack för inspirationen. Hoppas att du haft en fin sommar och hämtat krafter inför hösten. Många varma kramar/Elisabeth

  • Frida

    Fint!
    Funkar det att ha stengips utomhus också eller måste man ha betong då?

  • Annica

    Har inte testat att ha stengips ute. Skulle tro att det blir rätt missfärgat? Målning kanske är ett alternativ i så fall? Även om stengips är tåligare än vanligt gips, så är det bra mycket ”klenare” än betong, så mina figurer i gips får stanna inne, oavsett vilken sorts gips jag har använt. 🙂 //Annica

  • Frida

    Tack för svaret!
    Jag får testa, men väntar nog till våren. Missfärgat gör inget för mig jag är mest rädd att det luckras upp…

Kommentera

