Hänt i trädgården i år?

Åh hej och hå… Detta blir ett långt inlägg!
Jag fick ett mail från en vän som bor långt bort från ”mina” breddgrader. Hon undrade hur det går i trädgården? Ja, trädgård och trädgård?… Vi har nu bott här i snart två somrar, och när vi flyttade hit fanns en gräsmatta ett par träd och lite buskar. Vi jobbar dock på saken, och här kommer en liten uppdatering.

I höstas förberedde jag en liten odling i pallkragar. I dessa växer nu sallad, rädisor, vitlök, gräslök, jordgubbar och smultron. På bilden här ser du Moas sockerärtor, som tagit sig riktigt bra! Vi plockar och äter för fulla muggar. 

Vi flyttade på en uppsättning Rosenhallon (Visst heter de så?) ifjol. De stod med rötterna i vädret så länge att det är ett under att de överlevde! Nu har de tagit sig bra, och döljer effektivt poolen framför stugan. Stugan har jag föresten skrapat och målat i år. (Tack för hjälpen kära syster!) Nya vindskivor och plåtar har den också fått.

Växterna i dammen som vi gjorde förra sommaren har tagit sig bra. Den vita näckrosen blommar för fullt nu.  Jag har satt en röd nu i år, vi får se hur den ser ut nästa sommar!

Vi har dagligdax en rolig besökare till dammen! Lilla kråkan dyker upp varje dag, dricker, badar och ”blöter upp” något ätbart. Senaste uppdateringen är han verkar ha skaffat en flickvän som hänger med nu och då.

Huset har fått en uppfräschning på framsidan. Fasaden är målad, plattor är lagda, och jag har börjat ”pynta” så smått… Staketet, eller ”hundsäkringen”… är nästan klart också.

Jag experimenterar med olika blommor i olika planteringskärl på somrarna. Perenner funkar utmärkt i kruka! Jag övervintrar dem i pallkragarna, som ändå inte är till någon annan nytta under vintern.

Klöver är fint!  Jag har lite olika sorter i krukor i år. I dessa urnor skulle det nu ha varit ett ca 50 cm högt starrgräs i mitten. Detta vill säga, om det inte var för det att katterna tyckte att det var såååå gott! Mycket bättre än kattmyntan jag planterat åt dem… Otacksamma små varelser…

Den här rödbladiga klövern som delar plats med små petunior är väl vacker? Jag älskar den färgen på bladverk!

Färgen kommer igen här, på oxalisen som delar plats med njurvinda i år. Dessa amplar har väl inte tagit sig så bra som jag skulle ha önskat. Förmodligen för att de har åkt i backen ett par gånger… Kedjan är nu fixad, så det ska väl inte hända igen. Märkligt dock, jag tyckte att amplarna var mycket tyngre ifol, men då gick det minsann bra?

Alunrot! En stor favorit hos mig! Den här färgen på bladverket är ljuvlig.

Astilben som jag trodde hade dött, motbevisade mig och blommar fint.

Den här godingen med stora blad är en rodgersia. Tack för den mamma!

Funkior är också en favorit. Runt dammen finns en del olika sorter.

Och så ännu en alunrot…

Och vad sägs om denna lilla sötnos? Ska bara hitta en plats att plantera ut den på…

Det här söta lilla trädet blommar tidigt på sommaren. Grenarna har små vassa piggar. Någon som vet vad det är??? 

Sist men inte minst ett par bilder på mina hjälpredor! Ok. Mopsar är väl inte världens vackraste hundras, men världens sötaste då? 

Ja i övrigt har vi planterat en häck, som förhoppningsvis ska ta sig. Jag ska försöka hinna gräva ner att antal svartaronior som jag köpt, och planera en rabatt innan hösten ”faller över oss”. Om dygnet plötsligt får fler timmar, så skulle jag vilja fixa till stenmuren åxå!?! Det råder med andra ord ingen brist på sysselsättning…

Tack för besöket, och tålamodet som tog dig ändå hit ner! ♥

Om Annica

Arbetande, pysslande, livsnjutande, matälskande djurmänniska med passion för kreativt skapande och musik. Visa alla inlägg av Annica

2 responses to “Hänt i trädgården i år?

  • Annika N

    Vilken jättefin trädgård.Krikonträd är det nog du har.
    Vi har ett likadant. Blir vissa år även frukt på det,
    ser ut som små gula plommon. Förr gjorde man sylt/marmelad på dessa, men där är mer kärna än fruktkött på krikon, så jag vet inte hur lönt det är. Har aldrig provat./ Annika

  • Annica

    Ahhh! Så kanske det kan vara? 🙂
    Jag ska kolla upp det, och hålla ögonen öppna efter frukter. Inga i fjol, eller i år, men kanske nästa år då? 🙂

Kommentera

